شماره تماس 02171038222

روش صحیح فریز کردن مواد غذایی چگونه است؟

فریز کردن مواد غذایی یکی از مهمترین مسائل زندگی در دنیای ماشینی و پر سرعت امروزست .

سبک زندگی در سال‌های اخیر با سرعت بسیار بالایی تغییر کرده است و زمان، فاکتور بسیار مهمی در انجام تمامی امور روزانه بشمار می‌آید. هر فعالیتی که به صورت نرمال انجام می‌شود در صورتیکه زمان کمتری را به خود اختصاص دهد ارزش بالاتری پیدا می‌کند. برای رسیدن به همین سطح کیفی از انجام امور روزانه شاهد رقابت میان ترفندهای گوناگون در جهت افزایش کیفیت و سرعت انجام کارها هستیم برای مثال آشپزی در 10 دقیقه و یا نظافت منزل شما تنها با 2 کار و تیترهایی از این دست از جمله مواردی هستند که به آن اشاره شد.

در حقیقت زندگی به این سبک کار بسیار دشواری است اما چاره‌ای هم نیست، پس برای بهتر گذراندن این شرایط باید راه حل‌های ساده اما کاربردی را برای انجام امور مهم در نظر بگیریم. برای مثال تغذیه از جمله مهم‌ترین مواردی است که در این شرایط بسیار مظلوم واقع می‌شود در این موقعیت یکی از راههایی که به ما این اطمینان را می‌دهد که نه تنها ارزش غذایی مواد غذایی بهتر را حفظ می‌کند و ما را از شر غذاهای آماده رها می‌کند.

فریز کردن مواد غذایی

فریز کردن مواد غذایی در کلمه کار بسیار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما همین کار ساده اگر روی اصول انجام نشود می‌تواند تمام وقت هزینه و انرژی که صرف انجام دادن آن شده است را به هدر دهد از این رو با هم چند نکته مهم در خصوص فریز کردن را بررسی می‌کنیم.

فریز کردن هویج

فرز کردن هویج  به صورت خام باعث می‌شود که بعد از یخ‌زدایی بافت هویج به صورت اسفنجی شده و طعم اولیه خود را از دست بدهد بهتر است هویج را به شکلی که می‌خواهید مصرف کنید شسته و پوست کنده و خرد کنید و سپس کمی تفت دهید و بعد از آن فریز کنید تا سلول‌های تشکیل دهنده هویج در اثر انجماد تغییر شکل ندهند اگر فرصت این کار را ندارید بعد از یخ‌زدایی از هویج آن را سرخ کنید تا متوجه تغییر حالت هویج و حالت اسفنجی که برای آن ایجاد شده است نشوید.

فریز کردن مواد غذایی

فریز کردن مواد غذایی

 

بروکلی فریز شده

بوته کلم بروکلی را به اندازه‌های کوچکتر خرد کنید، مقداری آب را به دمای جوش برسانید و برای مدت 2 تا 3 دقیقه در آب جوش بریزید و سپس بلافاصله در آب یخ ( صفر درجه ) بریزید و سپس درون کیسه مخصوص فریزر آن را فریز کنید اگر فریزر شما قابلیت فریز کردن سریع را داشته باشد می‌توانید از سالم ماندن مواد غذایی خود اطمینان حاصل کنید.

پیاز فریز شده

فریز کردن پیاز می‌تواند هم به صورت خام و هم به صورت پخته صورت گیرد البته پیاز پخته از نظر طعم و مزه بهتر خواهد بود در نتیجه پیاز را خرد کنید و تفت دهید و روغن اضافه آن را خارج کنید و در کیسه مخصوص فریز کردن بریزید در نظر داشته باشید که جنس کیسه ای که انتخاب میکنید کمی ضخیم تر باشد تا باکتری از بیرون وارد مواد نشود زیرا پیاز قابلیت جذب باکتری های اطراف خود را بسیار زیاد دارد.

 

پروتئین های خوراکی مانند گوشت و مرغ و ماهی

و البته مهم ترین مواد غذایی که معمولا در فریز کردن مواد غذایی پروتئین هستند که به صورت خام فریز می شوند البته که گاها ما باقی مانده غذاهایی که درست می‌کنیم را هم می‌توانیم برای یک وعده دیگر نگهداری کنیم برای فریز کردن مرغ و گوشت و ماهی کار اصلی شستشوی کامل آنها و گرفتن پوست ها و لایه های اضافی آن است و البته در نظر داشته باشید که آب آن را به خوبی بگیرد و خشک کنید و در بسته بندی آن هوای اضافی کیسه را خالی کنید.


راهنمای خرید لوازم خانگی


چند نکته مهم دیگر

فریز کردن مواد غذایی

فریز کردن مواد غذایی

  • در مورد مواد غذایی که از قبل پخته می‌شوند و فریز می‌شوند در نظر داشته باشد که حتما دمای آن ها با دمای محیط یکسان شود زیرا می‌تواند باعث یخ‌زدایی مواد غذایی شود و این کار هم به مواد غذایی آسیب میزند و هم به مرور به موتور فریزر شما
  • در صورتیکه مواد غذایی را دوبار فریز کردید حتما یک بار مواد در معرض حرارت قرار دهید و دوباره فیریز کنید. زیرا یخ زدایی در رسیدن به دمای اتاق باعث می‌شود فرصت برای باکتری ‌های محیطی فراهم شود تا موادغذایی را مورد حمله قرار دهند و البته پختن دوباره مواد غذایی فرصت رشد را از باکتری میگیرد.
  • فضای فریز را پر نگه دارید تا جریان هوا کمتر جریان داشته باشد و در نتیجه انرژی کمتری مصرف شود . اگر فضای خالی در فریزرتان زیاد است میتوانید از موادی که مصرف کمتری دارند مانند نان برای پر کردن یخچال استفاده کنید.
  • از بسته بندی مناسب برای مواد غذایی استفاده کنیدو در نظر داشته باشید که هر چه قدر چیدمان مواد در ظرف و یا بسته منظم تر باشد و هوای کمتری درون آن وجود داشته باشدمواد غذایی مدت بیشتری و با کیفیت بالاتر باقی می ماند ، برای دسترسی بهتر در هنگام استفاده از مواد فریزشده از مارکر برای علامت گذاری استفاده کنید تا بتوانید مواد غذایی از پیش پخته شده، خام را از هم تشخیص دهید.
    دقت کنیدکه کاهو به دلیل بافت بسیار نازک و خاصیت آب پذیری فراوانی که دارد در هنگام یخ زدن بافت خود را از دست داده و از حالت طبیعی خود خارج می‌شود و دیگر قابل استفاده نیست.

 

  • در صورتیکه فرصت داشته باشید مواد اولیه تهیه یک مواد غذایی ساده را به صورت یک پکیج بسته بندی کنید برای مثال مواد ماکارونی را خردشده و آماده طبخ بسته بندی کنید قارچ، پیاز، گوشت چرخ کرده، گوجه رنده شده و سایر مواردی که در نظر دارید. با این روش فرصت بیشتری برای پخت غذای مورد علاقه‌تان دارید.

منبع : وب سایت لوازم خانگی بیشل

2 پاسخ به “روش صحیح فریز کردن مواد غذایی چگونه است؟”

  1. setaysh گفت:

    عالی

  2. ژیلا سلیمانی گفت:

    بسیار عالی بود ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *